הונאת הפונזי על שם הרמאי של שנות העשרים, צ'ארלס פונזי - שהבטיח למשקיעים בניו אינגלנד החזר של 40% על השקעותיהם תוך 90 יום, לעומת 5% ריבית שנצברו בחשבונות חיסכון - תוכנית פונזי היא סוג הונאת ההשקעות הוותיקה והנפוצה ביותר.

בצורתה הפשוטה ביותר, תכנית פונזי היא בעצם תוכנית פירמידה הפועלת על בסיס 'שודד פיטר לשלם לפול'. היזם (או הרמאי שמקים את תוכנית פונזי) משלם למשקיעים הראשונים תשואות אדירות באמצעות השקעות של משקיעים מאוחרים יותר מאשר מרווחים עסקיים. לתוכניות פונזי בדרך כלל אין מודל עסקי בר קיימא ולעתים רחוקות מאוד הן מייצרות רווחים לגיטימיים משלהן. הישרדותם תלויה בזרימה מתמדת של כספי משקיעים חדשים, שאם לא יימצא, יגרמו לקריסה האולטימטיבית של כל הרמאי.

תכנית פונזי יכולה ללבוש כל צורה או צורה - בהתאם לדמיונו המצאתי של האמרגן - ויכולה להיות מנוהלת על ידי כל אדם בעל נטייה לסיקור. ברוב תוכניות פונזי, היזם והמשקיעים המוקדמים ירוויחו את מירב הכסף ויחיו אורח חיים מפואר, בעוד שהמשקיעים המאוחרים יותר יאבדו הכל.

בשלבים המוקדמים של קיומה של תוכנית פונזי, המקדם משלם תשואות גבוהות 'כפי שהובטח' כדי לבנות אמון עם המשקיעים המוקדמים ולעודד משקיעים חדשים. ברגע שההיצע של משקיעים חדשים מתייבש בהכרח והיזם לא מצליח לשלם תשואות, המשקיעים הופכים לחשדנים וחסרי אמון.

למרבה הצער, משקיעים לאט להודות שהם נפלו קורבן לתוכנית פונזי. מלבד הייסורים המובנים מכך שנתפסו כטיפשים וחמדנים כאחד, רבים חוששים שחשיפה ציבורית תיצור משבר אמון שעלול ליצור ריצה על האמרגן ולהחמיר את המצב. משקיעים נצמדים אפילו לשבר התקווה הקטן ביותר, כידוע, המשקיעים עושים מאמצים אדירים כדי להגן על היזם בתקווה שיוכלו לגייס כסף.

בכל הנוגע להשקעה, כדאי לנקוט בזהירות רבה ולחפש כל אחד מסימני האזהרה הבאים:

תשואות השקעה גבוהות באופן חריג

הסימן הברור ביותר לכל חשיפת השקעות היא ההבטחה לתשואה גבוהה מהשקעה. בעוד שתוכניות פונזי עשויות ללבוש מגוון צורות, כולן עוקבות אחר אותו נושא מהותי: מובטח למשקיעים שהם יניבו תשואה גבוהה בהרבה ממה שניתן להשיג באמצעות כל הזדמנות השקעה קונבנציונלית. בעת ניתוח הזדמנויות השקעה, זכור את הפתגם: אם זה טוב מכדי להיות אמיתי, זה כנראה כך.

החזרים מובטחים

המילים 'תשואות מובטחות' נועדו לעורר הן תאוות בצע של משקיעים עמוקים והן האמונה הנכונות כי מדובר ב'דבר בטוח '. עם זאת, בכל הנוגע להשקעה, לעולם לא מובטחת תשואה ואף ההשקעה הצנועה ביותר טומנת בחובה סיכון כלשהו. תאוות בצע היא האויב הגדול ביותר שלך בעת השקעה. היו חשדניים ביותר כלפי כל מי שמציע לכם החזר מובטח על ההשקעה שלכם.

ביצועים גבוהים בעקביות

מעצם טבעם, שוקי ההשקעות עולים ויורדים עם הזמן, והתשואה שלך בכל השקעה מכובדת תשקף את תנודות השוק הללו. היו סקפטיים לגבי כל השקעה המבטיחה תשואות חיוביות בעקביות ללא קשר לתנאי השוק הכוללים.

מודל עסקי מעורפל

אם אינך מבין את המודל העסקי לאחר הסבר של חמש דקות, התרחק. המודל העסקי של ההשקעה צריך להיות קל להבנה, וכמשקיע, צריך להיות ברור היכן ואיך נוצרים תשואות. רמאים ידועים לשמצה בשל שימוש במבנים מילוליים מסובכים כגון 'גידור מסחר עתידי', 'השקעה בתשואה גבוהה' ו'תוכנית השקעות בחו"ל 'כדי להפחיד משקיעים לעתיד. אלו הן טקטיקות עשן ומראה המשמשות לבלבול ומשקיעים. כפי שוורן באפט מפורסם באומרו: "לעולם אל תשקיע בעסק שאינך יכול להבין".

הצורך במשקיעים נוספים

הישרדותה של כל תכנית פונזי תלויה ביכולתה למשוך משקיעים חדשים ללא הרף. ללא זרם מתמשך של משקיעים חדשים, הרמאי אינו מסוגל לשלם למשקיעים הקודמים, וכל התוכנית תתפתר. אם לוחצים עליך למצוא משקיעים חדשים או מוצעים לך פרסים על הצגת משקיעים חדשים, פעמוני אזעקה צריכים להדהד.

לחץ להשקעה מחדש

תוכניות פונזי יתמוטטו ללא הכנסה רגילה או אם יותר מדי משקיעים ימשכו את כספם. כדי להישאר צף, האמרגן יציע למשקיעים תשואות גבוהות יותר אם לא יפקידו או אם ישקיעו את כספם מחדש. בעוד שמשקיעים מאמינים שההשקעות שלהם צוברות קרקע שאין דומה לה, האמת היא שרוב תוכניות פונזי אינן מבצעות השקעות בשם משקיעותיהן כלל. אם אתה לוחץ או מתוגמל על השקעה מחדש, תיבהל.

הלחץ לפעול כעת

גם רמאי פונזי ידועים לשמצה בכך שהם יוצרים תחושת דחיפות שקרית בכך שהם גורמים למשקיע להאמין שהעסקה תקפה לזמן מוגבל בלבד. ההזדמנות להשקעה היא לעתים קרובות מצומצמתנשמרת בסודיות, והמשקיע נלחץ 'לפעול עכשיו' בעוד שחלון ההזדמנויות 'פעם בחיים' עומד עלום וחשוף. הלחץ להשקיע בתוך תקופה מסוימת הוא זר לעקרונות השקעה תקינים ויש לראות בו דגל אדום.

אמינות באמצעות אסוציאציה

מקדם תוכניות פונזי יוצר בדרך כלל אווירה של בלעדיות על ידי פיתוי משקיעים לעתיד במעגל המשפחה והחברים הפנימי שלו. בסמיכות לאנשים הקרובים לרמאי, החששות של המשקיע נרגעים - אחרי הכל, שועלים אף פעם לא טורפים ליד מאורותיהם והגנבים לא שודדים מבתיהם. זוהי טקטיקה פסיכולוגית עוצמתית בה משתמשים הרמאים כדי לבנות אמינות באמצעות קשר עם אנשים בעלי מוניטין שמוכרים להם. כזכור, ברני מיידוף הצליח להונות את הקרובים והיקרים לו ביותר, כולל בניו.

ככל שהרעיון להרוויח כסף יכול להיות מפתה, הדרך היעילה ביותר ליצור עושר בר קיימא היא על ידי השקעה לטווח הארוך באמצעות מוסדות בעלי מוניטין ואמינים שהוכיחו את יכולתם.

Post a Comment

חדש יותר ישן יותר