האחת המלחמות הארוכות בעידן המודרני מסתיימות בניצחון של הטאליבן!

כשהנשיא האפגני נמלט מהמדינה והממשלה התפוררה, צבא ארה"ב מיהר לפנות דיפלומטים ואזרחים מעיר שנבהלת יותר ויותר.

מה קורה באפגניסטן
מה קורה עכשיו באפגניסטן


[מאמר זה הופק אוטומטית על ידי AI]

הנה מה שאתה צריך לדעת על המצב באפגניסטן:

  • קאבול נופלת בידי הטליבאן כשהממשלה האפגנית מתמוטטת והנשיא בורח.
  • הפחד והבלבול משתלטים על קאבול כשהטליבאן נכנסים והממשלה מתפוררת.
  • הפינוי מקאבול מתערער כאשר הכאוס בשדה התעופה שולט.
  • אפגנים אמריקאים, זועמים על ניצחון הטליבאן, הפגינו בוושינגטון.
  • ארה"ב לא מוציאה את בעלות הברית האפגניות מהר מספיק כדי להימנע מתגמול, אומרים המבקרים.
  • קאבול נופלת בידי הטליבאן כשהממשלה האפגנית מתמוטטת והנשיא בורח.


הטליבאן כובש את ארמון הנשיאות האפגני

ממשלת אפגאן קרסה לאחר שהטליבאן נכנס ביום ראשון לקאבול. פינוי דיפלומטים ואזרחים בינלאומיים נערך בשדה התעופה הבינלאומי בבירה.

הטליבאן למעשה חתם את שליטתם באפגניסטן ביום ראשון, ונשפך לבירה קאבול, ונתקל בהתנגדות מועטה כשהנשיא אשרף גאני נמלט מהמדינה, הממשלה התמוטטה, ותוהו ובוהו אחזו בעיר, כאשר עשרות אלפי אנשים מנסים בריחה.

חזרתם של המורדים לשלטון, שני עשורים לאחר שהודחו, הגיעה למרות שנים ומאות מיליארדי דולרים שהוציאה ארצות הברית לבניית הממשלה האפגנית וכוחות ההגנה שלה. במתקפת ברקים, הטליבאן בלע עשרות ערים תוך ימים ספורים, והותיר את קאבול כאדמה הגדולה האחרונה של השליטה הממשלתית.

ביום ראשון בערב הודיע ​​הנשיא לשעבר חמיד קרזאי בטוויטר כי הוא מקים מועצת תיאום יחד עם עבדאללה עבדאללה, יו"ר המשלחת האפגנית לשיחות שלום, וגולבודין חכמתיאר, מנהיג מפלגת הסב-אי-אסלאמי, לניהול העברת שליטה בכוח. מר קראזאי קרא לכוחות הממשלה והטליבאן לפעול באיפוק.

אבל נראה שהטאליבן התעלם מהפנייה שלו והתקדם לעיר בתנאים משלו.

המשא ומתן הראשי של הטליבאן בשיחות עם הממשלה, המולה עבדול גאני ברדר, בירך את כל אפגניסטן על הניצחון. "כעת יראה כיצד נוכל לשרת את האומה שלנו", אמר. "אנו יכולים להבטיח כי לאומה שלנו יש חיים שלווים ועתיד טוב יותר."

מר ברדר אמר את הדברים בסרטון שפורסם ברשתות החברתיות, מוקף בחברים אחרים במשלחת הטליבאן לשיחות בדוחא, קטאר.

"לא הייתה שום ציפייה שנשיג ניצחון במלחמה הזו", אמר. "אבל זה בא בעזרתו של אללה, לכן עלינו להודות לו, להיות צנועים מולו, כדי שלא נפעל ביהירות."

אל ג'זירה דיווחה כי ראיינה לוחמי טאליבן שערכו מסיבת עיתונאים בארמון הנשיאות בקאבול. הלוחמים אמרו שהם פועלים לאבטח את קאבול כדי שמנהיגים בקטאר ומחוץ לבירה יוכלו לחזור בשלום. אל ג'זירה דיווח כי הלוחמים הורידו את דגל אפגניסטן.

כשהתברר כי לוחמי הטליבאן נכנסים לקאבול, אלפי אפגנים שחיפשו שם מקלט לאחר שנמלטו מהמתקפה הצבאית האכזרית של המורדים צפו בדאגה הולכת וגוברת כאשר נראה שהמשטרה המקומית נמוגה ממחסומיהם הרגילים.

שגרירות ארה"ב הזהירה את האמריקאים לא לפנות לשדה התעופה בקבול לאחר דיווחים כי המתקן עולה באש, ואמרה כי המצב "משתנה במהירות". ביום ראשון הקרוב מסרה משרד החוץ האמריקני כי כל אנשי השגרירות פונו.

הנשיא גאני פרסם הודעה בכתב בפייסבוק לפיה הוא עזב את המדינה כדי להציל את הבירה משפיכות דמים נוספת.

"אם הייתי נשאר, אין ספור בני מדינה היו מותים ועיר קאבול הייתה נהרסת", כתב, "במקרה זה היה אסון על העיר הזאת בת חמישה מיליון".

בשעה 18:30. בזמן המקומי פרסם הטליבאן הודעה כי כוחותיו עוברים למחוזות משטרה על מנת לשמור על הביטחון באזורים שננטשו על ידי כוחות הביטחון הממשלתיים. לוחמי הטליבאן, שלא נתקלו בהתנגדות, תפסו תפקידים בעיר, לאחר שדווקא צאבאללה מוג'אהיד, דובר הטליבאן, פרסם את ההצהרה בטוויטר.

"איחוד האמירויות האסלאמיות הורו לכוחותיו להיכנס לאזורי העיר קאבול שממנה עזב האויב מכיוון שיש סכנת גניבה ושוד", ציינו החוקרים.לא אמר. הטליבאן קיבל הוראה שלא לפגוע באזרחים ולא להיכנס לבתים בודדים. "כוחותינו נכנסים לעיר קאבול בזהירות רבה".

כשהשמש שקעה מאחורי ההרים, התנועה נסתמה ככל שההמונים גדלו, כאשר יותר ויותר לוחמי טליבאן הופיעו על אופנועים, טנדרים משטרתיים ואפילו שהיתה שייכת לכוחות הביטחון האפגנים בחסות אמריקה.

מוקדם יותר אחר הצהריים הודיע ​​שר הפנים, עבדול סאטר מירזקוואל, כי נחתם הסכם להעברת שלטון בכוח לשלום בכאבול וכי כוחותיו שומרים על הביטחון.

מאוחר יותר הודיע ​​מר מירזקוואל בשעה 21:00. עוצר בבירה, וקרא לתושביה לחזור הביתה.


20 שנות התנגדות, נמחקו על ידי הטליבאן תוך מספר חודשים

מפות מראות את המהירות המדהימה של התקדמות הטליבאן לאחר שארצות הברית החלה לסגת.

מר גאני עזב את קאבול במטוס יחד עם אשתו, רולה גאני, ושני עוזרים קרובים, והגיע לאוזבקיסטן, על פי חבר המשלחת האפגנית בדוחא שבקטאר, שנמצא במשא ומתן לשלום עם הטליבאן מאז השנה שעברה. . הפקיד ביקש שלא להיקרא בשם כיוון שלא רצה שיזהו אותו מדבר על תנועותיו של הנשיא.

לא ניתן לאשר כי מר גאני נמצא באוזבקיסטן, והיו דיווחים כי הוא נסע למדינות אחרות. מוסלם הייאט, נספח צבאי אפגני לשעבר, אמר כי מר גאני נסע באוזבקיסטן ונחת בדושאנבה, בירת טג'יקיסטן.

במשא ומתן בניהולו של מר עבדאללה, מר גאני היה אמור לנסוע לדוחא ביום ראשון עם קבוצה גדולה יותר לנהל משא ומתן על העברת השלטון, אך טס במקום זאת לאוזבקיסטן, אמר חבר משלחת השלם.

עם שמועות רבות ומידע אמין שקשה להגיע אליו, הרחובות התמלאו במהלך היום בסצנות של בהלה ויאוש.

“שלום, הטליבאן הגיעו לעיר. אנו בורחים ", אמר סחרא קארימי, ראש הסרט האפגני, בפוסט ששותף באופן נרחב בפייסבוק. היא צילמה את עצמה כשברחה ברגל, חסרת נשימה והיאחזה בצעיף ראשה, היא צעקה על אחרים לברוח בזמן שהם יכולים.

"היי אישה, ילדה, אל תלך ככה!" היא קראה. "יש אנשים שלא יודעים מה קורה", המשיכה. "לאן אתה הולך? לך מהר. "

כריסטינה גולדבאום, תומאס גיבונס-נף, קרלוטה גאל, רוהללה חאפלוואק, שריף חסן, ג'ים הויבלברוק, נג'ים רחים ולארה ג'קס תרמו לדיווח.

נפילת קאבול קרא את הסיפור המלא על נפילתו הפתאומית של קאבול לטליבאן.

הפחד והבלבול משתלטים על קאבול כשהטליבאן נכנסים והממשלה מתפוררת.


ההמון עוזב את קאבול, בירת אפגניסטן, ביום ראשון כשהטאליבן עומד להשתלט.

עוזב את קאבול, בירת אפגניסטן, ביום ראשון כשהטאליבן נראה להשתלט. קרדיט ... ג'ים הויבלברוק בניו יורק טיימס

פאניקה אחזה ביום ראשון בבירה האפגנית, קאבול, כאשר לוחמי הטליבאן החלו להגיע לעיר, אסירים פרצו מהכלא הראשי בצד המזרחי של העיר, ונראה שהממשלה הנתמכת על ידי אמריקה מתפוררת.

אחר הצהריים דווח כי הנשיא אשרף גאני נמלט. וככל שכוחות אמריקאים מיקדו את מרצם בטיסות פינוי לצוות השגרירות ואנשי כוח אדם אחרים, הוצגו פקידי ממשלה אפגניים בצילומי וידאו המקבלים מסירת כוח לידי עמיתיהם הטליבאן בכמה ערים.

מוקדם יותר היום נראו בכירים בפוליטיקאים אפגניים על מטוסים בשדה התעופה בקבול. הבסיס האווירי בגראם נלקח על ידי כוחות הטליבאן ביום ראשון בצהריים וכך גם העיר הפרובינציאלית חוסט במזרח אפגניסטן, על פי דיווחים בתקשורת האפגנית. נפילת חוסט הייתה חלק מהתמוטטות כוח דומינו של מהירות מדהימה שראתה עיר אחרי עיר ליפול בשבוע האחרון בלבד, והותירה את קאבול כעיר הגדולה האחרונה בידי הממשלה.

שר הפנים עבדול סאטר מירזקוואל הודיע ​​בהצהרת וידאו בשעות אחר הצהריים המוקדמות כי נחתם הסכם להעברת סמכויות שלווה לקאבול הגדולה וביקש להרגיע את התושבים ואמר כי כוחות הביטחון יישארו בתפקידם כדי להבטיח את הביטחון באזור עִיר.

"כשר הפנים, פקדנו על כל האוגדות וחברי כוחות הביטחון הלאומיים של אפגניסטן לייצב את קאבול", אמר בהודעת וידאו שפורסמה בעמוד הפייסבוק של המשרד בשעה 14:00. זמן מקומי. "לא תהיה שום מתקפה על העיר. ההסכם לעיר גדולה יותר של קאבול היא שתחת ממשל זמני, ברוך השם, הכוח יועבר ".

אבל נראה שהתושבים לא השתכנעו מהבטחותיהם של מנהיגיהם. במרכז העיר צולמו אנשים מציירים מעל פרסומות וכרזות של נשים במכוני יופי, ככל הנראה מתכוננים להשתלטות הטליבאן הפונדמנטליסטי שאינם מאפשרים תמונות של בני אדם או חיי בעלי חיים, ובאופן מסורתי אסרו מוזיקה וערבוב של המינים.

התושבים אישרו כי המשטרה נטשה רבים מתפקידם או החליפה לבגדים אזרחיים. הטליבאן הכחיש שמועות כי המשא ומתן הראשי שלהםאו, המולה עבדול גאני ברדר, כבר היה בבירה והתכונן להשתלט על השליטה במשרד הפנים

.

לאורך כל היום, סצינות סוריאליסטיות התגלגלו ככל שנראה ברור יותר ויותר שהטליבאן משתלט.

למרד כבר מזמן מבנה כוח משלו של מושלי צל שמונו לכל פרובינציה, וביום ראשון היה ברור מי שולט באזורים אסטרטגיים. המושלים ומנהיגי השבט והפוליטיקה שהיו בשלטון הוצגו בסרטונים שהעבירו שליטה רשמית לעמיתיהם הטליבאן בערים האסטרטגיות קנדהאר, המעוז העיקרי של הדרום, ובג'לאלאבאד, העיר המרכזית במזרח.

אך בקאבןל החששות מהעיר המתרחשת היו גבוהים לאחר פריצת אסירים, רבים מהם חברי הטליבאן, מהכלא הראשי בפול-אי-צ'רחי.

"תראה את זה, כל האנשים משוחררים", אמר אדם בזמן שצילם סרטונים של אנשים נושאים צרורות שהתרחקו מהכלא, שפורסמו בפייסבוק. "זהו יום הדין".

נראה כי הפריצה הייתה של האסירים מבפנים, ולא התקפה של כוחות הטליבאן מבחוץ.

חלק מהאפגנים עדיין מצאו מקום להומור בתוך הכאוס: "הטליבאן הגיעו לשדה התעופה בקבול ... מהירותם מהירה יותר מאשר 5G", פרסם אחד מתושבי קאבול בפייסבוק.

אבל אחרים ברחו, אם כי לא ברור לאן הם יכולים להגיע עם הטליבאן בשליטה על כל כך הרבה מהמדינה.

“שלום, הטליבאן הגיעו לעיר. אנו בורחים ", אמר סחרא קארימי, ראש הסרט האפגני, בפוסט ששותף באופן נרחב בפייסבוק. כשהיא מצלמת את עצמה כשברחה ברגל, חסרת נשימה והיאחזת בצעיף ראשה, היא קראה לעוברים ושבים להתרחק.

הנשיא לשעבר חמיד קרזאי ומנהיגים אחרים ניסו להיכנס לאקום, והודיעו שהם לא עוזבים. מר קרזאי, שהיה מעורב בדיונים עם הטליבאן לממשלת ביניים, פרסם בדף הפייסבוק שלו סרטון עם עצמו עם בנותיו בגינה שלו כשהמסוקים נשמעו מעל.

"תושבי קאבול היקרים שלי, אני רוצה לומר שאני ובנותיי ומשפחתי כאן איתכם", אמר. "אנו עובדים עם מנהיג הטליבאן כדי לפתור את קשיי אפגניסטן בצורה שלווה".

עבדאלל עבדאללה, שהוביל את השיחות האחרונות עם הטליבאן, מסר גם הצהרת וידאו מהגינה שלו.

"הימים האחרונים היו קשים מאוד עבור בני ארצנו בכל רחבי הארץ", אמר. הוא קרא לטליבאן לנהל משא ומתן "כדי שהמצב הביטחוני לא יתדרדר ואנשינו לא יסבלו יותר".

כאשר התפרסמו ידיעות על כך שהנשיא עזב את המדינה, צייץ סגן הנשיא עמראללה סאלח, לשעבר ראש המודיעין שנלחם נגד הטליבאן משנות התשעים, כי לא ייכנע.

ובכל זאת נראה היה שכוחות הביטחון האפגניים מתמוססים. עבדול ג'אבר סאפי, ראש פארק התעשייה בקאבול, אזור המונה מאות מפעלים ועסקים, אמר כי בעלי עסקים מנסים להדוף בוזזים בעזרת כמה אקדחים ורובים שהשאירו אותם על ידי שומרי הממשלה.

"אנחנו רוצים שהטליבאן יגיע אלינו בהקדם האפשרי כדי שיוכלו לאבטח את האזור", אמר כשהגיע אליו טלפונית. "אנחנו בקשר עם הטליבאן והם הבטיחו לנו שעד שהם מגיעים לפארק התעשייה עלינו לשמור על ביטחון הפארק בעצמנו".

גורמים במוזיאון הלאומי של קאבול בצד המערבי של קאבול פנו גם באמצעות פקיד מערבי לעזרה, ואמרו כי שומרי משטרה נטשו את תפקידם מחוץ למוזיאון וכי הם חוששים שהמוזיאון, שנבזז קשות בשנות התשעים, ייפול. טרף שוב לגנבים.


תיקון: שמה של העיר הראשית במזרח אפגניסטן. זה ג'לאלאבאד, לא ננגרהאר.


הפינוי מקאבול מתערער כאשר הכאוס בשדה התעופה שולט

הכניסה לשגרירות ארצות הברית בקבול לאחר שצוות פונו לשדה התעופה ביום ראשון. אשראי ... וואקיל קוסאר/אג'נס 

שבבול, אפגניסטן - שגרירות ארה"ב הזהירה את האמריקאים לא לפנות לשדה התעופה בקבול בגלל מצב ש"השתנה במהירות "לאחר שהטליבאן נכנס לעיר ביום ראשון.

עדי במסוף המקומי האזרחי אמרו ששמעו מדי פעם יריות ואמרו שאלפי אנשים נדחסו למסוף ומילאו את החניות, וחיפשו נואשות טיסות החוצה.

"המצב הביטחוני בקבול משתנה במהירות כולל בשדה התעופה", נמסר בהודעת השגרירות. “ישנם דיווחים על שדה התעופה עולה באש; לכן אנו מורים לאזרחי ארה"ב להימצא במקלט ".

ביום ראשון המאוחר פרסם משרד הביטחון ומשרד הביטחון הודעה לפיה ארה"ב פועלת לאבטח את השליטה בשדה התעופה ולהאיץ את הפינוי באמצעות אזרחים.וטיסות צבאיות.

"מחר ובימים הקרובים", נכתב בהצהרה, "נעביר מחוץ למדינה אלפי אזרחים אמריקאים שהתגוררו באפגניסטן, כמו גם צוות עובדים מקומי של הנציגות האמריקנית בקאבול ובני משפחותיהם ועוד. אזרחים אפגנים פגיעים במיוחד ".

הטליבאן נכנס לקאבול ביום ראשון, והשלים את ההשתלטות הכמעט מוחלטת על אפגניסטן שני עשורים לאחר שהצבא האמריקאי הוציא אותם מהשלטון. פינוי מטורף של דיפלומטים ואזרחים אמריקאים נכנס להילוך גבוה בשבוע שעבר, בעוד שאפגנים עשו מהומה לבנקים, לבתיהם ולשדה התעופה. המוני אנשים רצו ברחובות כשרעש הירי הדהד במרכז העיר קאבול.

מסוק אחר מסוק - כולל צ'ינוקים מאסיביים עם מנועי התאומים שלהם, ובלוק הוקס מהירים שהיו סוס העבודה של המלחמה הטוחנת - נגעו ואז המריאו עמוסים בנוסעים. כמה יריות מתלקחות מעל.

ביום שבת האצה הנשיא ביידן את פריסת 900+ חיילים נוספים לאפגניסטן כדי לסייע בפינוי. ביום ראשון, יצאו פקודות לפרוס עוד 900+, מה שהביא את הנוכחות האמריקאית שם זמנית ל -5000+, על פי גורם בפנטגון שלא היה מוסמך לדון בנושא בפומבי וקיבל אנונימיות.

אלה שפונו בסוף השבוע כללו קבוצת ליבה של דיפלומטים אמריקאים שתכננו להישאר בשגרירות בקבול, על פי גורם בכיר בממשל. הם הועברו למתחם בשדה התעופה הבינלאומי, שם ישהו במשך זמן לא מוגדר, אמר הפקיד.

מסלול המסלול של שדה התעופה התמלא במכלול של מדים ממדינות שונות. הם הצטרפו לקבלנים, דיפלומטים ואזרחים, כולם מנסים לתפוס טיסה מחוץ לעיר. אלה שהיו זכאים לעוף קיבלו צמידים מיוחדים, המעידים על מעמדם כבלתי מתמודדים.


למיליוני אפגנים, כולל עשרות אלפים שסייעו למאמצי ארה"ב במדינה במשך שנים, לא היו צמידים. הם היו תקועים בעיר.

מאות אנשים נחוו לצד האזרחי של שדה התעופה בתקווה לעלות על מטוסים, אך עד הערב המתינו עדיין עשרות בתוך הטרמינל ונדחפים על הסינר בתוך שאגת מטוסים מתמדת הממריאה מבסיס האוויר הצבאי הסמוך. שורה ארוכה של אנשים המתינו מחוץ לשער הצ'ק-אין, לא בטוחים אם יגיעו הטיסות שהזמינו מחוץ למדינה.

בעוד שהנשיא ביידן הגן על החלטתו להחזיק מעמד ולשלוף את הכוחות האמריקאים האחרונים מאפגניסטן עד ה -11 בספטמבר, ממשלו דאג יותר ויותר מתמונות שעלולות לעורר אסון של מדיניות חוץ בעבר: נפילת סייגון בסופו על הסכסוך בווייטנאם בשנת 1975.

פאהים עאבד, פטימה פייזי, תומאס גיבונס-נף, כריסטינה גולדבאום, שריף חסן, ג'ים הויבלברוק, נג'ים רחימנד לארה ג'קס תרמו לדיווח.


אפגנים אמריקאים, זועמים על ניצחון הטליבאן, הפגינו בוושינגטון.

'ביידן, בגדת בנו': אמריקנים אפגנים מפגינים ב DC

יותר מ -300 מפגינים התאספו מחוץ לבית הלבן כדי להכחיש את נסיגת ארצות הברית מאפגניסטן שהובילה לטליבאן להשתלט על המדינה.

קהל: "הצילו, הצילו את אפגניסטן". מפגין: "הצילו, הצילו את אפגניסטן". קהל: "הצילו, הצילו את אפגניסטן". מפגין: "ביידן, בגדת בנו." קהל: "ביידן, בגדת בנו." מפגין: "ביידן, בגדת בנו." קהל: “אפגניסטן חופשית, חופשית. אפגניסטן בחינם ובחינם. אפגניסטן בחינם ובחינם. אפגניסטן חופשית וחופשית. " [קריאת קהל] מפגין: "נשים וילדים, היכן הסיוע האמריקאי? כל הכסף הזה, איפה הסיוע הזה? אתה שורף אותנו. " קהל: “יחי אפגניסטן. יחי אפגניסטן. יחי אפגניסטן. יחי אפגניסטן. יחי אפגניסטן. יחי אפגניסטן. יחי אפגניסטן. יחי אפגניסטן ".

'ביידן, בגדת בנו': אמריקנים אפגנים מפגינים ב DC

יותר מ -300 מפגינים התאספו מחוץ לבית הלבן כדי להכחיש את נסיגת ארצות הברית מאפגניסטן שהובילה לטליבאן להשתלט על המדינה. אשראי ... טום ברנר ל"ניו יורק טיימס "

כשמולדתם נפלה שוב בידי הטליבאן, יותר מ -300 אמריקאים אפגנים הלכו לבית הלבן ביום ראשון כדי להודיע ​​על תסכוליהם.

מפגינים, חלקם עם ילדים צעירים ותינוקות בעגלות, נשפכו לכיכר לאפייט, כשהם מחזיקים שלטים עליהם כתוב "עזרה לילדים אפגנים" ו"אמריקה בגדה בנו ".

חלקם החזיקו את דגל אפגניסטן. אחרים עטפו אותו על כתפיהם. הם עמדו במעגל סביב מארגנים שהשתמשו בקרני שוורים כדי להוציא את המסר שלהם.

"אנחנו רוצים צדק", הם הכריזו.

בין המשתתפים במחאה בת שלוש שעות הייתה סוהילה סמאדיאר, בנקאית בת 43 בוושינגטון, שהייתה שם עם בנה בן ה -10. גב 'סמאדיאר, שהיגרה לאמריקה בשנת 2000, אמרה שהיא רוצה להעלות את המודעות לאפגנים שעדיין תקועים במדינה, כמואחיה ואחותה בקאבול.

גב 'סמאדיאר אמרה כי הצביעה לנשיא ביידן בנובמבר, אך כעת היא מתחרטת על החלטה זו, "מאוכזבת" מהטיפול שלו במלחמה.

"הוא בעצם התעלם מהקהילה האפגנית", אמרה. "לא ייאמן כמה מהר הכל השתנה."

יסמין אנואר, תלמידת שנה ב 'בקולג', נסעה כשלוש שעות מריצ'מונד, וירג'יניה, יחד עם חברותיה ואחותה כדי להשתתף בהפגנה. גב 'אנואר אמרה שהיא מודאגת מעתידם של נשים וילדים באפגניסטן.

"לפני כן, כשאמריקה הייתה באפגניסטן, הייתה תקווה שנלחמים בטליבאן ושהם סוף סוף יכולים להיות מובסים אחרי 20 שנה", אמרה גב 'אנואר. "אבל ממשל ביידן יוצא לגמרי, זה לא נותן להם עוד תקווה."

גב 'אנואר, אמריקאית מהדור הראשון, אפגנית, אמרה שתמיד חלמה לבקר במדינה של משפחתה. כעת היא מפקפקת בכך שהיא תוכל ללכת.

"זה פשוט נראה כאילו לעולם לא נגיע לשלום", אמרה גב 'אנואר.

ארה"ב לא מוציאה את בעלות הברית האפגניות מהר מספיק כדי להימנע מתגמול, אומרים המבקרים.

לוחמי הטליבאן מברכים את הצופים כשהם נוסעים בכאבול ברכב של משטרה אפגנית ביום ראשון.

לוחמי הטליבאן מברכים את צופים כשהם נוסעים בכאבול ברכב של משטרה אפגנית ביום ראשון. קרדיט ... ג'ים הויבלברוק ל"ניו יורק טיימס "

כאשר ארה"ב מיהרה לפנות אנשים מהשגרירות שלה בקאבול, ארגוני זכויות אדם ופליטים מתח ביקורת חריפה על ממשל ביידן על כך שהוא לא זז מהר יותר להעביר את בעלות הברית האפגניות של אמריקה ממדינה בה הן נמצאות בסיכון לתגמול קטלני של הטליבאן.

"הממשל של ביידן לקח יותר מדי זמן ליצור תהליך המבטיח בטיחות לאפגנים ששירתו עם שחקני צבא וחברה אזרחית אמריקאית", אמרה הג'ניפר קוויגלי, מנהלת בכירה לענייני ממשלה ב- Human Rights First. "כאשר המנהיגים הצבאיים והפוליטיים של אפגניסטן נוטשים את תפקידיהם, ארה"ב מסתכנת בנטוש בעלי ברית שעמדו איתנו, שתרגמו עבור חיילינו והגנו עליהם".

"אם לא יהיה מאמץ מהיר ומשמעותי לפנות את אלפי בעלות הברית ובני משפחותיהם לארה"ב או לשטח ארה"ב, לא הפרנו את ההבטחה שלנו לא להשאיר אף אחד מאחור", הוסיפה.

הקונגרס יצר השנה את תוכנית אשרת המהגרים המיוחדת לאפשר לאפגנים שעבדו עם האמריקאים במהלך 20 השנים האחרונות לעבור לארה"ב. משרד החוץ נתן זכאות לעשרות אלפי אנשים ובני משפחותיהם, וחלקם הוטסו מחוץ לאפגניסטן.

אך קצב הפינוי לא תאם את מהירות קריסת הממשלה האפגנית. "אם טיסות הפינוי ימשיכו בקצב הנוכחי שלהן, ייקח עד מרץ 2023 לפנות את כל האפגנים הזכאים מחוץ למדינה", אמרה גב 'קוויגלי.

בתחילת החודש הודיע ​​ממשל ביידן כי אפגנים שאינם כשירים לתכנית-כולל אלה שעבדו בארגוני מדיה בארה"ב וארגונים לא ממשלתיים-יכולים להגיש בקשה למעמד של פליט בעדיפות גבוהה.

אבל גורמים רשמיים בארה"ב אמרו כי אותם אפגנים, שעשויים להגיע לכמה עשרות אלפים, חייבים קודם כל לעזוב את המדינה בחסותם רק כדי להתחיל בתהליך הגשת מועמדות שיכול לקחת יותר משנה. כשהטליבאן שולט בערים, בכבישים המהירים ובמעברי הגבול, יכול להיות שעכשיו מאוחר מדי לרבים מהם לעזוב.


הטליבאן התקדם וההתנגדות קרסה במהירות מפתיעה.

לוחמי הטליבאן שאגו לעיר באופנועים ובמשאיות משטרה.

לוחמי הטליבאן שאגו לעיר באופנועים ובמשאיות משטרה. קרדיט ... ג'ים הויבלברוק ל"ניו יורק טיימס "

נפילת קאבול באה לימים שבהם מרכז עירוני אחד אחרי השני נפל לידי המורדים במהירות מדהימה, לעתים קרובות עם התנגדות מועטה או ללא התנגדות, והותיר את הממשלה בשליטה על כלום מלבד כיסי המדינה המתכווצים במהירות.

המורדים לקחו את מזאר-אי-שריף, בצפון, בשבת המאוחרת, שעה בלבד לאחר שפרצו את קווי החזית בקצה העיר. זמן קצר לאחר מכן נמלטו כוחות הביטחון והמיליציות הממשלתיות - כולל אלה שהובילו על ידי הלוחמים מרשל עבדול ראשיד דוסטום וטאטה מוחמד נור - והעבירו למעשה שליטה למורדים.

ביום ראשון בבוקר תפסו הטליבאן את העיר ג'לאלאבאד המזרחית. כשהשתלטו על בירת המחוז והאזורים הסובבים אותה, השיגו המורדים את השליטה במעבר הגבול טורקהאם, נתיב סחר ומעבר מרכזי בין אפגניסטן לפקיסטן. הם השתלטו על בסיס אוויר באגרם, שהיה מרכז הכוח הצבאי האמריקאי במדינה עד שהאמריקאים החזירו את השליטה בו לכוחות האפגנים שישה שבועות קודם לכן.

מאוחר יותר ביום ראשון החלו לוחמי הטליבאן לתפוס עמדות בקאבול, הבירה - העיר הגדולה האחרונה שהייתה בשליטת הממשלה - כאשר כוחות הממשלה נמסו והנשיאנמלט מהמדינה.

מתקפת הטליבאן, שהחלה במאי כאשר ארצות הברית החלה לסגת חיילים, צברה מהירות בשבוע האחרון. בעיר אחר עיר הורידו הלוחמים את דגלי הממשלה האפגנית והניפו כרזות לבנות משלהם.

מזכיר המדינה אנטוני ג'יי בלינקן הודה ביום ראשון כי המתקפה זזה מהר יותר מכפי שציפו האמריקאים.

למרות שני עשורים של מלחמה עם כוחות בראשות אמריקה, הטליבאן שרדו ושגשגו, מבלי לוותר על החזון שלהם ליצור מדינה הנשלטת על ידי קוד אסלאמי מחמיר.

לאחר שהטאליבן השתלט על אפגניסטן בשנות התשעים, בתי הקולנוע נסגרו, תחנת הטלוויזיה בקאבול נסגרה ונגינת כל המוזיקה נאסרה. בתי הספר נסגרו לבנות.

למרות זכרונותיהם של אפגנים רבים משנות השלטון הטליבאן לפני הפלישה בראשות ארה"ב בשנת 2001, המורדים השתלטו על חלק ניכר מהמדינה בימים האחרונים בהתנגדות מינימלית בלבד.

הצלחותיהם המהירות חשפו את חולשתו של צבא אפגני שבארצות הברית הוציאה יותר מ -83 מיליארד דולר לתמוך בשני העשורים האחרונים. ככל שהקמפיין של המורדים הואץ, חיילים ושוטרים נטשו את כוחות הביטחון במספרים הולכים וגדלים, והסיבה שבגללה סיכנו את חייהם נראית יותר ויותר אבודה.

מהירות ההתקדמות של הטליבאן גרמה לחוסר סדר בתכנון היציאה. בעוד שאנליסטים רבים האמינו שניתן לצבור את הצבא האפגני לאחר שיסוגו הכוחות הבינלאומיים, הם חשבו שזה יקרה במשך חודשים ושנים.

הנשיא ביידן האיץ את פריסת 1,000 חיילים נוספים לאפגניסטן כדי לסייע בהוצאת אזרחים אמריקאים. הוא הבהיר כי לא יבטל את החלטתו לסגת את כל הכוחות הלוחמים.

"הייתי הנשיא הרביעי שעמד בראש נוכחות של כוחות אמריקאים באפגניסטן - שני רפובליקנים, שני דמוקרטים", אמר מר ביידן בשבת אחר הצהריים. "לא הייתי, ולא אעביר את המלחמה הזו לחמישית.

עם תפיסתם את ג'לאלאבאד ביום ראשון, ואחרי שעות לאחר מכן כניסתם לקאבל הבירה, השתלטו הטליבאן למעשה על אפגניסטן. מטוסים שיצאו משדה התעופה בקבול התמלאו באנשים שנמלטו מהמדינה.


ראש האו"ם קורא למועצת הביטחון "להשתמש בכל הכלים" כדי לסייע לאפגניסטן.

אסור לאו"ם "לנטוש" את אפגניסטן, אומר המזכיר הכללי

אנטוניו גוטרס, מזכ"ל האו"ם, הביע דאגה מהדיווחים על הפרות זכויות אדם באפגניסטן שבשליטת הטליבאן, וחושש שתפיסת השלטון שלה תביא "חזרה לימים האפלים ביותר" לנשים ובנות אפגניות.

העולם עוקב אחר אירועים באפגניסטן בלב כבד ובחוסר חשש עמוק לגבי מה שעומד לפנינו. כולנו ראינו את התמונות בזמן אמת: כאוס, אי שקט, אי ודאות ופחד. הרבה טמון במאזן: ההתקדמות, התקווה, החלומות של דור צעירות ונערות אפגניות צעירות, גברים וגברים. בשעה חמורה זו, אני קורא לכל הצדדים, במיוחד הטליבאן, לנקוט באיפוק רב כדי להגן על החיים ולוודא שניתן לענות על צרכים הומניטריים. אנו מקבלים דיווחים מצמררים על הגבלות חמורות על זכויות האדם ברחבי הארץ. ואני מודאג במיוחד מהדיווחים על הפרות זכויות אדם גוברות נגד הנשים והנערות באפגניסטן שחוששות מחזרה לימים האפלים ביותר. במבט קדימה, אני קורא להפסיק מיידית את האלימות, לכבד את זכויותיהם של כל האפגנים ואת אפגניסטן לעמוד בכל ההסכמים הבינלאומיים שהם צד להם. אדוני הנשיא, האפגנים הם עם גאה עם מורשת תרבותית עשירה, הם ידעו דורות של מלחמה וקשיים. מגיע להם התמיכה המלאה שלנו. הימים הבאים יהיו מכריעים. העולם צופה. אסור לנו ואסור לנו לנטוש את תושבי אפגניסטן.


אסור לאו"ם "לנטוש" את אפגניסטן, אומר המזכיר הכללי

אנטוניו גוטרס, מזכ"ל האו"ם, הביע דאגה מהדיווחים על הפרות זכויות אדם באפגניסטן שבשליטת הטליבאן, וחושש שתפיסת השלטון שלה תביא "חזרה לימים האפלים ביותר" לנשים ובנות אפגניות. אשראי ... ג'ים הויבלברוק ל"ניו יורק טיימס "

מנהיג האו"ם ומועצת הביטחון פנו ביום שני בבקשה להפסקת פעולות האיבה באפגניסטן, סיוע הומניטרי למדינה ויצירת ממשלה ייצוגית שתגן על זכויות נשים, תמנע פגיעה בזכויות אדם ותשמור על המדינה מפעם אחת. הופך שוב למקלט למזימות טרור עולמיות.

מועצת הביטחון בת 15 חברים קיימה ישיבת חירום על הכאוס שהולך ומתגבר במהירות יממה לאחר שנפלו קאבול והממשלה לידי כוחות הטליבאן. מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרס והדיפלומטים הביעו אזעקה אך גם בשתיקההבהיר כי הטליבאן שלט ביעילות באפגניסטן ועידן ההתערבות הצבאית הזרה הסתיים.

בהודעת המועצה, שהוסכמה בהסכמה, קרא "להפסיק מיידית את האלימות באפגניסטן, שיקום הסדר הביטחוני, הסדר האזרחי והחוקתי, ושיחות דחופות לפתרון משבר הסמכות הנוכחי במדינה ולהגיע להסדר שלום. באמצעות תהליך של פיוס לאומי בהובלת אפגניסטן, בבעלות אפגנית. "

בזמן שאפגנים מבוהלים נהרו לשדה התעופה בקבול, מיהרו על המסלול ונצמדים למטוסים צבאיים אמריקאים המתאמצים להרים אמריקאים ובני ברית אפגנים, אמר מר גוטרס כי ארצות הברית נשארת מחויבת לספק סיוע ושירותים אחרים באפגניסטן. כ -19 מיליון איש במדינה, מחצית מאוכלוסייתה, נזקקים כיום לסיוע הומניטרי.

"בשעה חמורה זו, אני קורא לכל הצדדים, במיוחד הטליבאן, לנקוט באיפוק רב כדי להגן על החיים ולוודא כי הצרכים ההומניטריים מתקיימים", אמר מר גוטרר בדבריו המוכנים.

הוא קרא לכל המדינות האחרות "להיות מוכנות לקלוט פליטים אפגנים ולהימנע מכל גירוש".

גולם איסאקזאי, שגריר אפגניסטן באו"ם, אמר כי תושבי קאבול דיווחו כי הטליבאן כבר התחיל לחפש בתים ורישום שמות. הוא אמר שאנשים חיים "בפחד מוחלט כרגע".

בעוד שחברי המועצה דיברו על חששותיהם מכך שהזכויות שנרכשו לנשים ונערות, עיתונאים ופעילים יאבדו וקבוצות טרור יסתתרו במדינה, לא היה סימן לתוכנית למניעת הפחדים הללו להפוך למציאות.

מנהיגים אפגנים שנשארו במדינה, כולל חמיד קרזאי, הנשיא לשעבר ותיק, אומרים שהם רוצים לנהל משא ומתן על הקמת ממשלה עם הטליבאן, אך לא ברור שלמורדים המנצחים יש אינטרס כלשהו בפשרה.

אפגניסטן זינקה בראש סדר העדיפויות ההומניטרי של האו"ם במהלך השבועות האחרונים ככל שהתברר יותר ויותר כי ממשלת אפגאן קורסת. ביום שישי אמר מר גוטרס כי המדינה "יוצאת מכלל שליטה".

לא ברור כיצד יתייחס האו"ם לטליבאן אם התנועה הלוחמנית תצהיר על עצמה ככוח הלגיטימי באפגניסטן ותדרוש מקום בארגון המונה 193 חברים. מדינות רבות גינו את האכזריות של הטליבאן וכנראה לא היו מכירות בהצהרה כזו.

האו"ם מעסיק כ -3,000 עובדים שהם אפגנים וכ -720 אנשי צוות בינלאומיים באפגניסטן, אם כי כמחצית מהעובדים הבינלאומיים עובדים מחוץ למדינה מאז תחילת מגיפת הקורונה. גורמים רשמיים באו"ם אמרו כי אין בכוונתם לפנות אנשי צוות מהמדינה.

הטליבאן התחייבו שלא להתערב בפעולות הסיוע של האו"ם, אך הם תקפו משרד האו"ם בעיר חראט שבמערב ב -30 ביולי, ופקיד ביטחון מקומי השומר על המשרד נהרג.

קבוצה של 26 מומחים לזכויות אדם של האו"ם פרסמה ביום שני הודעה משותפת שאמרה כי לא מקובל שמדינות ישבו בצד כשקבוצה שתויג טרוריסטים על ידי מועצת הביטחון משתלטת על אפגניסטן.

"אפגניסטן היא מקרה מבחן לערך של אמנת האו"ם ולהתחייבותן של מדינות למנוע ממכת הטרור להרוס חברות וערכים נושאי זכויות", נכתב בהודעה.


הטליבאן השתלט על קונדוז לפני שבוע ועד מהרה החל להפיץ טרור.

לוחמי הטליבאן בקונדוז בשבוע שעבר.

לוחמי הטליבאן בקונדוז בשבוע שעבר. קרדיט ... עבדאללה סהיל/סוכנות הידיעות AP

זה היה יומו הראשון כראש עיריית קונדוז שמונה לטליבאן, וגול מוחמד אליאס היה במתקפת קסם.

ביום ראשון שעבר השתלטו המורדים על העיר בצפון אפגניסטן, שהיתה במבוכה לאחר שבועות של לחימה. קווי החשמל נותרו. אספקת המים, המופעלת על ידי גנרטורים, לא הגיעה לרוב התושבים. אשפה והריסות פזורים ברחובות.

עובדי המדינה שיכולים לפתור את הבעיות האלה הסתתרו בבית, מבועתים מהטליבאן. אז זימן המורד-מפקד שהפך לראש העיר כמה למשרדו החדש, כדי לשכנע אותם לחזור לעבודה.

אך מיום ליום, כאשר משרדי העירייה נותרו ריקים ברובם, מר אליאס הלך ומתוסכל - והרטוריקה שלו הלכה והתעצמה.

לוחמי הטליבאן החלו ללכת מדלת לדלת, בחיפוש אחר עובדי עיר שנעדרו. מאות גברים חמושים הציבו מחסומים ברחבי העיר. בכניסה לבית החולים האזורי הופיעה הודעה חדשה על הקיר: על העובדים לחזור לעבודה או להטיל עונש מהטליבאן.

הניסיון של אלה בקונדוז מציע הצצה לאופן שבו הטליבאן עשוי לנהל, ומה עשוי להמתין לשאר המדינה.

תוך ימים ספורים החלו המורדים, המתוסכלים ממאמציהם הכושלים לחלץ את עובדי המדינה לעבודה, להחדיר טרור, על פי התושבים שאליהם הגיעו טלפונית.

"אני מפחד, כי אני עושה nאל תדע מה יקרה ומה הם יעשו ", אמר אחד שביקש לא להזדהות מחשש לנקמה. "עלינו לחייך אליהם כי אנו מפחדים, אך עמוק אנו אומללים."

כמעט כל חנות בקונדוז הייתה סגורה. בעלי חנויות, מחשש שמא תיבזזו חנויותיהם על ידי לוחמי הטליבאן, לקחו את סחורתם הביתה. בכל אחר הצהריים התרוקנו הרחובות מתושבים, שחששו מהתקפות אוויריות כאשר מטוסי ממשל זמזמו בשמיים. וכ -500 לוחמי טליבאן הוצבו ברחבי העיר, ואיישו מחסומים כמעט בכל פינת רחוב.

בבית החולים האזורי, אנשי הטליבאן החמושים עקבו אחר נוכחותם. מרוב פחד, סיפרה עובדת אחת מהבריאות, נשים עובדות לבשו בורקות תכלת כשסייעו בניתוחים ונטו לפצעים כתוצאה מהתקפות אוויריות, שעדיין פיצלו את העיר בכל אחר צהריים.

- כריסטינה גולדבאום ונג'ים רחים

"אני מפחד" קרא  על איך החיים הם לתושבי קונדוז, שנפלו בידי הטליבאן לפני שבוע.


נשים אפגניות חוששות ממה שיקרה עם הטליבאן שוב בשלטון.

נשים אפגניות שנעקרו מפצירות לעזרה משוטר בקונדוז שבאפגניסטן, בחודש שעבר.

נשים אפגניות שנעקרו מפצירות לעזרה משוטר בקונדוז, אפגניסטן, בחודש שעבר. קרדיט ... ג'ים הויבלברוק בניו יורק טיימס

תלמידת תיכון בקאבול, בירת מלחמת אפגניסטן, דואגת שעכשיו לא יורשה לה לסיים את לימודיה.

הנערה, וואחידה סאדקי, בת 17, כמו אזרחים אפגנים רבים בעקבות נסיגת הכוחות האמריקאים ולפני ניצחון של הטליבאן, ממשיכה לשאול את אותה שאלה: מה יקרה לי?

הנסיגה האמריקאית, המסיימת למעשה את המלחמה הארוכה ביותר על אדמה זרה בהיסטוריה של ארצות הברית, עשויה גם להוות תחילתו של פרק קשה נוסף לאנשי אפגניסטן.

"אני כל כך מודאג מהעתיד שלי. זה נראה כל כך עכור. אם הטליבאן משתלט, אני מאבד את זהותי ", אמרה גב 'שדאקי, תלמידת כיתה י"א בתיכון פרדיס בקאבול. "זה קשור לקיומי. זה לא קשור לנסיגה שלהם. נולדתי בשנת 2004, ואין לי מושג מה הטליבאן עשה לנשים, אבל אני יודע שנשים נאסרו על הכל ”.

אי וודאות תלויה כמעט בכל היבט של החיים באפגניסטן. לא ברור מה צופן העתיד והאם הלחימה תיפסק אי פעם. במשך שני עשורים התחייבו מנהיגים אמריקאים לשלום, שגשוג, דמוקרטיה, סוף הטרור וזכויות לנשים.

מעט מההבטחות הללו התממשו באזורים נרחבים באפגניסטן, אך כעת גם בערים שבהן חלה התקדמות של ממש, יש חשש שהכל יאבד כשהאמריקאים יעזבו.


האפגנים תוהים 'מה איתנו?' כשהכוחות האמריקאים מתכוננים לסגת

הטליבאן, הקבוצה הקיצונית ששלטה בעבר ברוב המדינה וממשיכה להילחם בממשלה, מתעקשים שהנשיא הנבחר יפרוש. המיליציות הולכות וגוברות בהבלטה ובעוצמה, ויש דיבורים על מלחמת אזרחים ממושכת.

במהלך שני עשורים, המשימה האמריקאית התפתחה מציד טרוריסטים וכלה בסיוע לממשלה לבנות מוסדות של ממשלה מתפקדת, לפרק את הטליבאן ולהעצים נשים. אך צבא ארה"ב ואפגניסטן מעולם לא הצליחו להשמיד ביעילות את הטליבאן, שחיפש מקלט בפקיסטן, ומאפשר למורדים לבצע קאמבק.

הטליבאן מעולם לא הכיר בממשלה הדמוקרטית של אפגניסטן. והם נראים קרובים מתמיד להשגת מטרת ההתקוממות שלהם: לחזור לשלטון ולהקים ממשלה המבוססת על השקפתם הקיצונית באסלאם.

נשים יהיו בסיכון הגבוה ביותר תחת שלטון הטליבאן. כאשר הקבוצה שלטה באפגניסטן בין השנים 1996 ל -2001, היא מנעה מנשים לקחת את רוב העבודות או לקבל השכלה ולמעשה הפכה אותן לאסירות בבתיהן - אם כי זה היה נהוג כבר אצל נשים רבות באזורים הכפריים במדינה.

"מוקדם מדי להגיב בנושא. אנחנו צריכים לדעת הרבה יותר ", אמרה פטימה גיילאני, משא ומתן ממשלתי אפגני שמעורב בשיחות השלום המתמשכות עם הטליבאן, באפריל. "דבר אחד בטוח: הגיע הזמן שנלמד לסמוך על עצמנו. נשים באפגניסטן שונות לגמרי כעת. הם כוח במדינה שלנו - אף אחד לא יכול לשלול מהם את זכויותיהם או את מעמדם ".


אפגנים העובדים בשדרני ממשלת ארה"ב חוששים מתגובת הטליבאן.

אורות בחלונות שגרירות ארצות הברית בקאבול ביום ראשון בלילה.

אורות בחלונות שגרירות ארצות הברית בקאבול ביום ראשון בלילה. קרדיט ... רחמט גול/סוכנות הידיעות AP

יותר ממאה עיתונאים המועסקים בתחנות הרדיו של הממשלה האמריקאית נשארו באפגניסטן כשהטליבאן משתלט על השלטון, אמרו גורמים אמריקאים ועיתונאים אפגנים.

"עיתונאים נותרים מאחור", אמר ראטב נורי, מנהל חדשות לשכת קאבול ברדיו אזאדי, בראיון טלפוני מקאבול ביום ראשון.

התחנה, סניף של הרדיו חופשי ורדיו של ממשלת ארה"בשירותי החירות, שנקראו בעבר רדיו חינם אפגניסטן, שודרו במהלך היום ביום ראשון, כולל שידור ראיון עם דובר הטליבאן. תחנת האחות שלה, קול אוף אמריקה, דיווחה ביום ראשון כי אחד הכתבים שלה "היה במשרד הדרכונים כאשר נאמר לכולם לעזוב מיד ולחזור הביתה".

האפגנים העובדים עבור שדרני ממשלת ארה"ב בקאבול ובסביבות המדינה היו כבר מזמן מטרות של המורדים, שהרגו עיתונאי ברדיו אפגניסטן בהפצצה ממוקדת בנובמבר. הם בין החשופים ביותר מבין מאות אפגנים שעבדו עם ארגוני חדשות אמריקאים מאז הגעתם של כוחות ארה"ב בשנת 2001, וארגוני תקשורת נאבקים כדי לסייע לעובדים המקומיים להתפנות. ממשלת ארה"ב הפכה את העיתונאים לזכאים לתוכנית ויזה שיכולה לאפשר להם לעזוב את המדינה. הם טרם פונו והחלון לעשות זאת נסגר במהירות.

מנכ"ל הביניים בפועל של הסוכנות האמריקאית לתקשורת גלובלית, המפקחת על השדרנים, אמר במייל לצוות ביום ראשון כי הסוכנות "עושה כל שביכולתנו להגן" על עיתונאים ו"לא תיסוג במשימתנו להודיע. לעסוק ולחבר בין אפגנים לתמיכה בחופש ובדמוקרטיה ".

נשיא רדיו חינם אירופה/רדיו ליברטי, ג'יימי פלי, אמר בהודעת טקסט כי השירות "עושה כל מה שאפשר כדי לוודא שהם יכולים להמשיך בעבודתם בבטחה".

מר נורי, שהיה ער ביום ראשון מאוחר כיוון שחשש מהבוזזים בביתו, אמר כי אין הגנה ודאות מועטה - כולל האם התחנות ימשיכו לשדר ביום שני.

"כולם סגורים בבתיהם, ואף אחד לא יודע מה קורה מחר", אמר.

לעיתונאים האפגנים אין הרבה מה לעשות אלא להסתמך על הבטחות מוקדמות של הטליבאן כי הם לא יתקפו את חברי תקשורת החדשות.

"לאחר ניסיון בפעם האחרונה בתפקידם באפגניסטן, אני חושב שהם לא יכולים לעמוד בהבטחותיהם - הם אינם יכולים לשלוט באנשיהם", אמר. "אני רק מקווה שנוכל לשרוד לזמן מה, ואז נראה אם ​​יש לנו דרך לצאת למדינה שכנה כלשהי", אמר נורי.

מוג'ב אנגאר, שעבד ברדיו -אפגניסטן בשנים 2010-2013 לפני שנמלט מהמדינה, אמר בראיון טלפוני מביתו בקנדה כי נאמר לו אז מהטליבאן כי "יש להרוג אותו, כי אתה עובד עבור יהודים. , אתה עובד עבור ה- CIA. "

השירותים הנתמכים על ידי אמריקאים "יהיו המטרה הראשונה", אמר.

דומיניק ראב מתווה את המאמצים הבריטיים למאבק בטליבאן

דומיניק ראב, מזכיר החוץ הבריטי, תיאר את המאמצים להילחם בהשתלטות הטליבאן על אפגניסטן ולדאוג לכך שאזרחי בריטניה לא יפגעו. אשראי אשראי ... סטיב פרסונס/איגוד העיתונאים, באמצעות Associated Press

לאחר ששלחה אלפי חיילים לאפגניסטן במהלך שני עשורים של עימות, בריטניה היא אחת המפסידות הגדולות ביותר מהשתלטות הטליבאן שהשפילה את ארצות הברית ובעלות בריתה והותירה אלפים תקועים.

ההערכות משתנות, אך כ -2,500 בריטים באפגניסטן. גורמים רשמיים אומרים שהם בטוחים שאפשר לפנות את האזרחים כחלק ממעלית אוויר שצפויה לערב מאות מדי יום. הם פחות בטוחים לגבי היכולת לספק יציאה בטוחה לכל האפגנים שסייעו לבריטים ושחייהם עלולים כעת להיות בסיכון.

הזמן הוא קריטי, מכיוון שברגע שארה"ב תסגת את שאר כוחותיה, לא תהיה דרך להטיל מטוסים ולהמריא בבטחה.

אחת האפשרויות להאיץ את התהליך היא להטיס בתחילה אנשים שעוזבים את קאבול למדינה בטוחה במזרח התיכון במקום להחזיר אותם ישירות לבריטניה.

ביום שני ניהל ראש הממשלה בוריס ג'ונסון ישיבה בוועדת חירום ברחוב דאונינג לאחר שקיצר את חופשתו. הפרלמנט הבריטי נזכר גם מהפגרת הקיץ לדון במשבר באפגניסטן ביום רביעי על רקע אזעקה גוברת על ההשלכות ההומניטריות והאסטרטגיות של התקדמות הטליבאן.

הפעם האחרונה שהפרלמנט נזכר לדיון חירום לדיון בשאלת מדיניות חוץ דומה הייתה בשנת 2014, במהלך משבר בעיראק.

בשני העשורים האחרונים שירתו 145 אלף אנשי צבא בריטים באפגניסטן, בעיקר במחוז הלמנד, אם כי משימות לחימה הסתיימו בשנת 2014, והותירו אחריה קבוצת קטנה לעבודה תומכת.

בסך הכל מתו 456 אנשי בריטניה באפגניסטן, וביום שני, בין הסצנות הכאטיות באפגניסטן, נכתב בכותרת העמוד הראשון של עיתון צהובון, ה"דיילי מייל ":" בשביל מה לעזאזל כולם מתו? "

בחודש שעבר הודיעה בריטניה על נסיגה של כוחותיה הנותרים מאפגניסטן, במקביל למשיכת הצבא האמריקאיהחוצה, למרות שהיא אמרה בשבוע שעבר כי היא שולחת 587 אנשי צבא נוספים כדי לסייע בפינוי.

בסוף השבוע הוטסו מהמדינה כ -369עובדי שגרירות ואזרחים בריטים, כך מסר משרד ההגנה הבריטי.

מזכיר ההגנה של בריטניה, בן וואלאס, הודה ביום שני כי כמה מאלה שסייעו לארה"ב ולבעלות בריתה בשני העשורים האחרונים באפגניסטן מסתכנים להינטש לגורלם בידי הטליבאן.

"זה חלק עמוק מהחרטה בשבילי שאנשים מסוימים לא יחזרו", אמר לרדיו וקולו נשבר מרגש. "יש אנשים שלא יחזרו ואנחנו נצטרך לעשות כמיטב יכולתנו במדינות שלישיות כדי לעבד את האנשים האלה."

כשנשאל מדוע הוא מרגיש זאת באופן אישי כל כך, התחיל מר וואלאס בתשובתו בכך שזה נובע מניסיונו כחייל. אך לאחר מכן הוסיף: "כי זה עצוב, ומכיוון שהמערב עשה את מה שהוא עשה ועלינו לעשות כמיטב יכולתנו כדי להשיג אנשים ולעמוד בהתחייבויות שלנו ו -20 שנות הקרבה זה מה שהוא".


ייתכן והמידע המובא במאמר אינו מדויין כי הופק על ידי ניסוי תוכנת AI

Post a Comment

חדש יותר ישן יותר